Dry Needling

Hebt u last van hoofdpijn, uitstralende pijn naar uw arm of been of kiespijn? U denkt dan waarschijnlijk niet meteen aan een probleem met uw spieren. Toch kunnen deze problemen veroorzaakt worden door zogenaamde triggerpoints in één of meerdere spieren. Een Dry Needling behandeling kan uw pijnklachten eenvoudig en doeltreffend wegnemen.

Wat is dry needling?
Dry needling is een behandelmethode waarbij zogenaamde triggerpoints in spieren op een speciale manier worden aangeprikt, waardoor ze snel en langdurig ontspannen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een dunne acupunctuurnaald. Het woord ‘Dry’ (droog) geeft aan dat er geen vloeistof in de spier word gespoten tijdens het prikken.

Wat is een triggerpoint?
Een triggerpoint is een ‘knoop’ of verharding in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. Daarnaast kunnen triggerpoints bewegingsbeperkingen en stijfheid veroorzaken. Triggerpoints kunnen in een spier ontstaan na een periode van langdurige overbelasting (bijvoorbeeld door een verkeerde werkhouding), langdurig intensief sporten, of bij ongewoon gebruik van een spier. Ook stress is een veelvoorkomende oorzaak van triggerpoints. Aan de hand van uw verhaal en de plaats waarop u pijn heeft, gaat de fysiotherapeut op zoek naar triggerpoints, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten. Als uw therapeut denkt dat Dry Needling uw klachten kan verhelpen, krijgt u uitgebreide uitleg over de behandeling. Als u uw toestemming hebt gegeven, kan de behandeling van start gaan.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur
De enige overeenkomst tussen Dry Needling en acupunctuur is het gereedschap dat gebruikt wordt: de naalden. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende enige tijd in het lichaam gezet op bepaalde punten (niet in spieren). Dry Needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in een spier wordt geprikt. Hoe voelt dry needling aan?
Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet, aangezien het naaldje erg dun is. Als de juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft het gevoel van een elektrisch schokje. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en stijf aan na de behandeling, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie in stand te houden en/of te optimaliseren.

Wat kost dry needling?
Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, wordt de behandeling vergoed door uw zorgverzekeraar. In onze praktijk kunt u voor Dry Needling terecht bij Baukje Veen. Alle therapeuten maken ook gebruik van Manuele triggerpointbehandeling (dit is een behandeling met de hand, zonder het gebruik van naalden).